ZUS ma ustawowy obowiązek rozliczenia i kontroli pomocy, która została udzielona przedsiębiorcom poszkodowanym w powodzi z 2024 r.
Świadczenie interwencyjne
Świadczenie interwencyjne dla przedsiębiorców poszkodowanych w wyniku powodzi było jednorazowym wsparciem w dalszym prowadzeniu działalności gospodarczej.
Pomoc tę otrzymali przedsiębiorcy, którzy spełnili spełniły określone warunki.
Z wypłatą świadczenia interwencyjnego wiążą się konkretne obowiązki zarówno po stronie beneficjenta, jak i po stronie ZUS.
W wyniku weryfikacji udzielonej pomocy przedsiębiorca może zostać zobowiązany do zwrotu całego świadczenia lub jego części wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie, w wysokości i na zasadach określonych przepisami prawa cywilnego, liczonymi od dnia wypłacenia.
Kiedy zwrot świadczenia interwencyjnego
Ustawa powodziowa określiła przesłanki do zwrotu świadczenia w całości lub w części.
Świadczeniobiorca będzie zobowiązany do zwrotu całości świadczenia, gdy:
- w ciągu 6 miesięcy od dnia otrzymania świadczenia interwencyjnego przestał prowadzić działalność gospodarczą albo działalność pożytku publicznego albo działalność pożytku publicznego i inną działalność odpłatną albo działalność rolniczą lub zawiesił jej prowadzenie albo nie podjął zawieszonej działalności od momentu otrzymania świadczenia interwencyjnego,
 - przynajmniej jedno z jego oświadczeń było niezgodne ze stanem faktycznym,
 - wbrew zobowiązaniu nie przesłał w terminie oszacowania wraz z dokumentacją lub protokołu, jeśli jest rolnikiem,
 - nie podda się kontroli lub będzie utrudniać kontrolę.
 
Przedsiębiorca będzie zobowiązany do zwrotu części świadczenia, jeśli:
- KAS poinformuje ZUS o rozbieżności między średniomiesięcznym przychodem wykazanym we wniosku, a wykazanym dla celów podatkowych,
 - podmiot nie utrzymał poziomu zatrudnienia przez 6 miesięcy od 16 września 2024 r.,
 - przyznane świadczenie będzie wyższe niż wartość szkody wynikającej z oszacowania lub protokołu.
 
Obecnie trwa proces weryfikacji wymaganej dokumentacji oraz rozliczenia następczego wypłaconych świadczeń interwencyjnych. Jej efektem są wszczęte postępowania w sprawie nienależnie pobranego świadczenia. Na tym etapie przedsiębiorcy (świadczeniobiorcy) mogą brać czynny udział w postępowaniach. Dopiero po ich zakończeniu ZUS wyda decyzje w sprawie zwrotu w części lub w całości wypłaconego świadczenia interwencyjnego wraz z odsetkami ustawowymi za opóźnienie.
Nowy termin płatności
Przedsiębiorcy poszkodowani w wyniku powodzi mogli złożyć do ZUS oświadczenie, że zostali poszkodowani przez powódź.
Dzięki temu mogli zapłacić składki za okres od 1 sierpnia 2024 r. do 31 maja 2025 r. dopiero we wrześniu 2025 r. - nowy termin płatności składek został wyznaczony na 15 września 2025 r.
Do opłaconych w ten sposób składek ZUS nie doliczał odsetek za zwłokę.
Jeśli przedsiębiorca nie opłacił składek w terminie do 15 września 2025 r. ZUS ma prawo podjąć działania zmierzające do ich odzyskania.
Obecnie trwa weryfikacja, czy płatnicy wywiązali się z tego obowiązku
Do płatników, którzy nie opłacili składek, ZUS wysłał pismo wzywające do zapłaty, w którym będzie także informował o możliwości skorzystania z ulg:
- jeżeli przedsiębiorca ma trudności w opłaceniu składek ma możliwość rozłożenia powstałego zadłużenia na raty.
 - nadal może także wystąpić z wnioskiem o umorzenie nieopłaconych należności za okres od 1 sierpnia 2024 r. do 31 maja 2025 r. - doradcy ds. ulg i umorzeń w ZUS pomogą skompletować wniosek.
 
Więcej informacji na stronie internetowej ZUS.




































