W środę, 17 grudnia, w Urzędzie Gminy Zebrzydowice odbyło się spotkanie mieszkańców z przedstawicielem inwestora – dyrektorem projektu PKP PLK Tomaszem Gasztychem. Tematem rozmów były uciążliwości związane z realizacją inwestycji kolejowej na terenie gminy Zebrzydowice oraz planowana organizacja robót i ruchu drogowego.
Uciążliwości związane z inwestycją kolejową w gminie Zebrzydowice
Podczas spotkania mieszkańcy ul. Botanicznej i ul. Hallera zgłosili problemy związane ze złym stanem tymczasowej drogi dojazdowej, która utrudnia codzienne poruszanie się, zwłaszcza pieszym. Wykonawca robót został zobowiązany do poprawy stanu nawierzchni tej drogi do okresu świątecznego. Podobne uwagi dotyczyły ul. Skotnickiej, gdzie występuje zabrudzenie jezdni oraz uciążliwości wynikające z prowadzenia prac budowlanych w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy. Przedstawiciel inwestora poinformował, że zabrudzone drogi zostaną spłukane przed świętami.
Drogi gminne i tereny prywatne wykorzystywane podczas robót
W trakcie rozmów poruszono również kwestię czasowego składowania urobku ziemnego na terenach prywatnych. Wójt Gminy Zebrzydowice Janusz Król zwrócił uwagę na wykorzystywanie przez wykonawcę dróg gminnych, które nie były ujęte w porozumieniu zawartym z firmą Trakcja na etapie rozpoczęcia inwestycji kolejowej. Podkreślono konieczność uporządkowania tej kwestii w dalszym toku realizacji robót. Zwrócono także uwagę na potrzebę uwzględniania wzmożonego ruchu rowerowego w okresie letnim przy planowaniu organizacji robót i ruchu.
Stacja kolejowa Zebrzydowice i perony tymczasowe
Mieszkańcy zgłosili zapotrzebowanie na udostępnienie pomieszczenia dla podróżnych na terenie stacji kolejowej w Zebrzydowicach. Poruszono również problem błota przy dojściu do peronów tymczasowych. Dyrektor projektu PKP PLK Tomasz Gasztych wyjaśnił, że w trakcie realizacji inwestycji kolejowej okresowo może występować zwiększona błotnistość w rejonie peronów tymczasowych, co jest bezpośrednio związane z prowadzonymi pracami.
Hałas i gospodarka wodna – rejon Skotniczanki
Mieszkańcy ul. Jutrzenki i ul. Przedwiośnie zgłosili uciążliwości związane z hałasem generowanym przez pompę pracującą w przepuście na Skotniczance. Wyjaśniono, że prowadzenie robót kolejowych wymaga stałego przepompowywania wody, aby możliwe było wykonywanie prac w suchych warunkach. Związane z tym uciążliwości mogą występować do końca marca.
Mosty kolejowe i przejazdy w gminie Zebrzydowice
Podczas spotkania poinformowano, że most kolejowy nad ul. Hallera w ciągu linii kolejowej Cieszyn – Zebrzydowice zostanie przebudowany. Zakres prac obejmie również korektę łuku nasypu kolejowego. W odniesieniu do mostu na ul. Jutrzenki wyjaśniono, że zatwierdzone projekty przewidują wymienne użytkowanie przejazdów. Odprowadzenie zalegającej obecnie wody będzie możliwe po wykonaniu instalacji deszczowej, planowanej po zakończeniu robót torowych.
Drogi lokalne i naprawy nawierzchni po robotach kolejowych
W przypadku drogi bocznej od ul. Asnyka zapowiedziano prowadzenie napraw doraźnych do okresu świątecznego. Docelowe odtworzenie tej drogi, podobnie jak pozostałych dróg lokalnych w gminie Zebrzydowice, nastąpi po zakończeniu robót związanych z odbudową drugiego toru. Mieszkaniec ul. Sadowej zwrócił uwagę na trudności w poruszaniu się tą ulicą oraz na powtarzające się problemy z uszkodzeniami światłowodu. Dyrektor projektu zobowiązał się do podjęcia działań w celu rozwiązania tego problemu.
Harmonogram inwestycji kolejowej PKP PLK
Podczas spotkania poinformowano, że zasadniczy okres przebudowy drugiego toru potrwa do grudnia 2026 roku. Rok 2027 przewidziany jest na realizację robót drogowych związanych z odtwarzaniem nawierzchni dróg gminnych oraz dróg technicznych na terenie gminy Zebrzydowice.
Bezpieczeństwo mieszkańców i dojazd do posesji
Szczególną uwagę poświęcono problemowi dojazdu do posesji położonych po drugiej stronie torów kolejowych, w rejonie ul. Skotnickiej i ul. Jutrzenki. Mieszkańcy wskazali na brak realnej możliwości dojazdu pojazdów ratowniczych. Ul. Skotnicka ze względu na swój przekrój nie umożliwia przejazdu takich pojazdów, natomiast ul. Jutrzenki pozostaje czasowo wyłączona z ruchu w rejonie wiaduktu z powodu zalegającej wody. Podkreślono, że problem ten wymaga pilnego rozwiązania w dalszych etapach realizacji inwestycji kolejowej.
Organizacja ruchu w związku z zamknięciem ul. Jagiellońskiej
Poinformowano również o planowanym zamknięciu przejazdu pod wiaduktem kolejowym na ul. Jagiellońskiej, która jest drogą wojewódzką. Zamknięcie to ma obowiązywać od marca do końca roku. W tym czasie ruch pojazdów o masie do 5 ton zostanie skierowany na objazd ul. Dworcową. Ulica Dworcowa zostanie poszerzona na odcinku od ul. Owocowej do stacji PKP, co umożliwi ruch dwukierunkowy. Pojazdy cięższe będą kierowane trasą przez Pawłowice i Skoczów.




































