Żelazny szlak rowerowy
Projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Interreg V-A Republika Czeska - Polska 2014-2020.
Lider Projektu - Gmina Godów
Partnerzy Projektu po stronie polskiej - Miasto Jastrzębie-Zdrój, Gmina Zebrzydowice
Partnerzy Projektu po stronie czeskiej - Statutární město Karviná, Obec Petrovice u Karviné
Przedmiotem projektu jest wyznaczenie transgranicznego Żelaznego szlaku rowerowego po byłych liniach kolejowych (tam gdzie jest to możliwe) oraz po zabytkach kolejnictwa i zasobach dziedzictwa postindustrialnego XIX i XX wieku partnerskich samorządów. W pierwszym etapie, który obejmuje poniższy projekt, zostanie wytyczona mała pętla prowadząca po byłym szlaku kolejowym z Godowa, na krótkim odcinku przez Gminę Jastrzębie-Zdrój, dalej do Zebrzydowic, Petrovic u Karviné (poprzez zabytkowy dworzec kolejowy, wiadukt, inne zabytkowe elementy infrastruktury kolejowej) i dalej przez obszar gminy Karvina z powrotem do Petrovic. Na terenie Karviny, ze względu na gęstą zabudowę urbanistyczną na tym etapie zostaną wyznaczone jedynie trasy rowerowe wraz z tablicami informacyjnymi o szlaku. Identyfikacja graficzna, logo, opisy będą charakteryzowały się tożsamą wizualizacją według wspólnie wypracowanej metodologii. W gminie Godów i Zebrzydowice dojdzie do częściowego dobudowania ścieżek rowerowych po byłym szlaku kolejowym wraz z łącznikiem w Gminie Jastrzębie-Zdrój. W obrębie dawnej stacji kolejowej przy ulicy Szotkowickiej projektuje się miejsce do wypoczynku dla rowerzystów. W gminie Petrovice u Karviné dojdzie do budowy ścieżki rowerowej od Zavady (od linii kolejowej) do granicy z gminą Karvina.
Dzięki temu powstanie mała pętla o długości ok 28, w tym zawierająca ok. 5,5 km nowych ścieżek rowerowych oraz 21km tras rowerowych oznaczonych w ramach szlaku. Projekt przewiduje ponadto działania informacyjno - promocyjne.
Głównym celem jest stworzenie wspólnego produktu turystycznego opartego na spajaniu dwóch części pogranicza siecią ścieżek rowerowych budowanych w oparciu o opuszczone linie kolejowe w partnerskich gminach. W związku z powyższym pięć samorządów leżących bezpośrednio przy dzisiejszej granicy polsko-czeskiej postanowiło z problemu zamykanych linii kolejowych stworzyć potencjał rozwoju nowego, unikatowego, transgranicznego produktu turystycznego.
Całkowita wartość projektu: 1.321.792,29 EURO
Wartość dofinansowania EFRR: 1.123.523,44 EURO
Wartość dofinansowania z budżetu państwa: 11.270,15 EURO
Wartość projektu - Gmina Zebrzydowice: 371.532,00 EURO
Wartość dofinansowania EFRR dla Gminy Zebrzydowice: 315.802,20 EURO